بوبین شیر برقی: درواقع یک آهنربای مغناطیسی می‌باشد که شامل یک هسته مرکزی و سیم‌پیچ‌های اطراف آن است. در طراحی و ساخت دستگاه‌های مختلف صنایع از این ابزار استفاده می‌نمایند. به‌عنوان‌مثال سردخانه‌ها دارای قطعه‌های مهمی هستند به‌نام شیر برقی، که در ساختار این شیرها بوبین استفاده شده است.

بوبین شیر برقی چیست؟

 از بوبین‌ها در ساخت دستگاه های متفاوتی استفاده می‌شود که مهم‌ترین آن ها شیر‌های برقی می‌باشد، شیرهای برقی در سیستم‌های مختلف صنایع کاربرد دارند و تنظیم و کنترل ورود و خروج سیالات در سیستم‌ها با این ابزار انجام می‌گیرد. در واقع نیروهای مغناطیسی موجود در این شیرها موجب تنظیم و کنترل و خروج سیالات می‌شود. روند کار شیر برقی به این شکل است که نیروهای مغناطیسی با گذر جریان الکتریکی از سیم‌ها ایجاد می‌شوند.
باید به این نکته اشاره کرد که اگر سیم‌ها به شکل حلقوی باشند این نیرو زیادتر است و سیم‌پیچ مثل آهن‌ربا عمل می‌نماید. مکانیسم شیر برقی شامل دو قسمت بوبین و ساختمان اصلی است و همان‌طور که گفته شد اگر هسته مرکزی به جریان برق متصل گردد به یک آهنربا تبدیل می‌شود و درنهایت موجب می‌شود زبانه موجود در مسیر شیر برقی به سمت بالا حرکت کند و این حرکت، جریان سیال را به وجود می‌آورد.

بوبین شیر برقی چیست؟

⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

فروشگاه اینترنتی نوین صنعت، ارائه دهنده انواع محصولات پنوماتیک

⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

کاربرد بوبین شیر برقی

همان‌طور که گفته شد، بوبین قسمت مهم شیرهای برقی محسوب می‌شود که قطع و وصل و کنترل جریان سیالات را با تبدیل انرژی الکترومغناطیسی به مکانیکی بر عهده دارد. برای اینکه با بوبین‌ها بیشتر آشنا شوید یک مثال می‌زنیم، شما تاکنون حتماً ماسوره‌های چرخ خیاطی را دیده‌اید، نخ خیاطی به دور ماسوره پیچیده می‌شود و در فرایند دوخت و دوز به کار گرفته می‌شود. ساختار بوبین نیز شبیه یک مهره ماسوره است با این تفاوت که به‌جای نخ سیم روکش‌دار وجود دارد.
هنگامی‌که جریان الکتریکی به این سیم‌پیچ برخورد کند هسته سیم‌پیچ به آهنربا تبدیل می‌گردد. برای وصل شدن جریان برق به بوبین نیاز است مثل خازن، برای آن دو سر فاز و نول لحاظ گردد. درعین‌حال باید به این نکته توجه داشت که مقدار جریان عبوری از یک شیر برقی با تغییر شدت‌جریان در بوبین ارتباط مستقیم دارد.

ساختار بوبین شیر برقی

اجزای تشکیل‌دهنده بوبین در شیر برقی شامل چهار قطعه بدنه، سمبه، سیم‌پیچ و فنر است.
⚜️ بدنه: بدنه بوبین از ورقه‌های فولادی که به شکل فشرده روی هم قرار می‌گیرند، ساخته می‌شود. وقتی جریان برق از سیم‌پیچ‌ها عبور کند در بدنه فولادی حالت مغناطیسی ایجاد می‌گردد و عملکرد آهنربایی به وجود می‌آید و در نهایت با جذب سمبه، شیر برقی حرکت می‌نماید.
⚜️ سمبه: زمانی که جریان الکتریسیته به سیم‌پیچ برسد، سمبه به بدنه بوبین نزدیک می‌گردد که موجب زیادشدن ولتاژ و باز شدن شیر برقی می‌شود. در واقع این ابزار جریان برق را در شیر برقی کنترل می‌کند.
⚜️ فنر: فنر در پشت سمبه قرار دارد و زمانی که بوبین شیر برقی در اثر قطع جریان، خاصیت مغناطیسی خود را از دست می‌دهد، فنر سمبه را به جایگاه اولیه برمی‌گرداند.
⚜️ سیم‌پیچ: جنس سیم‌پیچ‌ها از مس می‌باشد که رسانایی خوبی است و در صنایع مختلف کاربردهای فراوان دارد. اثر جریان مغناطیسی و قدرت شیر برقی به تعداد دورهای سیم‌پیچ وابسته است، و هر چه تعداد دور بیشتر باشد توانایی جریان مغناطیسی و قدرت شیر بیشتر می‌شود.

انواع بوبین شیر برقی

بوبین شیر برقی به دو شکل بوبین سرهم و بوبین جدا تولید می‌شود که محل نصب بوبین سرهم روی شیر می‌باشد که در صورت ایجاد مشکل نیاز است شیر به‌طور کامل جدا شود و تعمیر انجام گیرد. در نوع دوم یعنی بوبین جدا، این قطعه از شیر برقی کاملاً جدا است و طراحی‌های جداگانه‌ای دارند و برای اتصال به یکدیگر روی هم قرار داده می‌شوند.
به‌این‌ترتیب در صورت خرابی هرکدام می‌توان به‌صورت جداگانه آن‌ها را تعمیر کرد؛ در اینجا لازم است عنوان کنیم که در هنگام خرید شیر برقی توجه داشته باشید که بوبین مخصوص همان شیر را انتخاب نمایید.

انواع بوبین شیر برقی

⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️

پیشنهاد مطالعه📝 نحوه کار جک پنوماتیک

⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️

نحوه عملکرد بوبین شیر برقی

تبدیل انرژی الکترومغناطیسی به انرژی الکتریکی از وظایف بوبین شیر برقی است و با استفاده از سیم‌پیچ‌های خود جریان برق را دریافت کرده و خاصیت مغناطیسی می‌گیرد و به آهنربا تبدیل می‌شود.
این قطعه در داخل شیر برقی مثل مانعی از جنس فولاد عمل می‌نماید که با به وجود آوردن میدان مغناطیسی تیغه مرکزی را به بالا حرکت می‌دهد و موجب عبور یا مانع عبور جریان سیالات می‌شود.

بوبین شیر برقی پنوماتیک

شیر پنوماتیک قطعه‌ای است که می‌تواند مسیر هوا را با اعمال نیرو بر روی آن، تغییر دهد. برخی مواقع شیر پنوماتیک به شکل دستی اعمال نیرو انجام می‌گیرد، اما در مدل پنوماتیک تحریک و کنترل شیر به وسیله‌ی جریان الکتریکی، انجام می‌پذیرد. سیم‌پیچ شیر برقی پنوماتیک به وسیله‌ی جریان برق ایجاد شده، آهنربایی می‌شود و نیروی به وجود آمده موجب تغییر وضعیت شیر می‌گردد.
شیر برقی ابزاری است که جریان مایعات و گازها را کنترل می‌نماید. روال کار این است که سیال در سیستم به‌وسیله پمپ‌ها به گردش درمی‌آید، و به شیر می‌رسد و شیر برقی پنوماتیک مسیر گذر آن را باز یا بسته می‌نماید. شیر برقی پنوماتیک یک بوبین دارد که خاصیت مغناطیسی بالایی نیز دارد. زمانی که یک ولتاژ به بوبین وارد گردد، یک میدان مغناطیسی بزرگ ایجاد می‌شود، درنتیجه نیرویی به یک پیستون یا آرمیچر اعمال می‌گردد که موجب به وجود آمدن تغییراتی می‌شود.
شیرهای برقی در بازار می‌توانند به‌صورت دو پورت باشند و گاهی سه پورت ورودی و خروجی دارند. اگر دو پورت ورودی و خروجی داشته باشد نشان می‌دهد که این شیر تک حالته است و به‌صورت قطع و وصل عمل می‌نماید. این مدل شیر نسبت به شیرهای مکانیکی و دستی توان محدودتری برای عملکرد دارد و بر همین اساس نیاز است که از این توان محدود بیشترین بهره ممکن گرفته شود؛ اما شیر برقی پنوماتیک سه راهه دارای سه پورت ورودی و خروجی است و به‌عبارتی‌دیگر دو حالته می‌باشد.
در شیرهای دو حالته دو بوبین استفاده می‌گردد؛ این نمونه شیر برقی سیال را در دو مسیر گوناگون هدایت می‌نماید.

قیمت بوبین شیر برقی

مدل‌های مختلف شیر برقی که برای عبور سیالات به کار گرفته می‌شوند، از بوبین‌هایی با ولتاژ متفاوت و نیز مشخصات جریانی متفاوت استفاده می‌کنند.
مؤلفه‌های مختلفی در قیمت بوبین شیر برقی مؤثر هستند که ازجمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به کارایی محصول و ساختار آن و همچنین کیفیت کالا و اصل بودنش اشاره نمود.

✍️ نظرات و سؤالات خود را در رابطه با مقاله «بوبین شیر برقی» برای نوین صنعت کامنت کنید.

به روز رسانی :13/10/00

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *