شیلنگ پنوماتیک: به کارگیری قدرت سیال به دو بخش اصلی یعنی هیدرولیک و پنوماتیک تقسیم‌بندی می‌شود. به طور کلی پنوماتیک زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد که به نیروهای نسبتا پایین و سرعت‌های حرکتی بالا نیاز باشد؛ اما در مقابل سیستم‌های هیدرولیکی برای سرعت‌های کنترل شده دقیق و قدرت‌های بالا کاربرد دارند. جک‌های هیدرولیک، ترمز و فرمان هیدرولیک مثال‌هایی از این دسته به شمار می‌آیند.

ابزار و دستگاه‌های پنوماتیک، بخش قابل توجهی در صنایع مختلف به شمار می‌آیند؛ به طوری که بدون حضور آن‌ها انجام فرآیندهای صنعتی با مشکل مواجه می‌شود. در تجهیزات مرتبط با پنوماتیک انرژی گاز فشرده امر مهمی به حساب می‌آید که با کاهش حجم افزایش می‌یابد؛ همچنین جریان آن زمانی برقرار می‌شود که در دستگاه‌ها و ابزارهای مرتبط قرار بگیرد. اولین معیار برای انتخاب شیلنگ‌ پنوماتیک، نوع ساخت آن است؛ زیرا برخی از مواقع این امکان وجود دارد شیلنگ‌های مورد استفاده برای انتقال هوا، تنها توسط یک ماده ساخته شوند. در نظر داشته باشید داخل شیلنگ پنوماتیک به وسیله یک یا چند لایه الیاف، مستحکم شده و خارج آن توسط یک پوشش محافظ مقاوم‌ سازی می‌شود.

تعیین کردن شرایط اولیه برای عملکرد محصول، با کمک فراهم‌سازی هوای مورد نیاز سیستم انجام می‌پذیرد؛ بنابراین قطر شیلنگ با در نظر گرفتن هوای گذرنده انتخاب می‌شود. اگر قطر داخلی شیلنگ پنوماتیک انتخاب شده بیش از حد کوچک باشد، جریان به خفگی دچار می‌شود؛ به عبارت دیگر افت شدید فشار، سرعت سیال را زیاد می‌کند؛ به همین دلیل عمر مفید سیستم تا حد زیادی کاهش یافته و مقاومت خود را از دست می‌دهد. از سوی دیگر اگر قطر داخلی شیلنگ انتخاب شده بیش از حد بزرگ باشد، باید برای خرید آن هزینه بیشتری پرداخت شود چرا که از ابعاد و وزن بالاتری برخوردار است.

شیلنگ پنوماتیک قرمز ، آبی و مشکی

انواع شیلنگ پنوماتیک

کوپلینگ‌های پنوماتیک، نوعی اتصال بوده که برای وصل سریع، ایجاد و شکستن خطوط انتقال هوا کاربرد دارد. انواع شیلنگ پنوماتیک در موارد زیر بررسی خواد شد:

1. شیلنگ پلی اورتان یا (POLYURETHANE / PU)

این نوع شیلنگ در برابر سایش و پیچ خوردگی مقاوم بوده و به دلیل انعطاف‌پذیری بالا در فضاهای کوچک نیز نصب می‌شود. فشار ترکیدگی شیلنگ پلی اورتان ۱۰ و دمای کاری آن تا حدود ۸۰ درجه سانتیگراد ادامه پیدا می‌کند. از قابلیت این نوع شیلنگ می‌توان به راحت جاری شدن سیال اشاره کرد؛ همچنین اغلب از خاصیت ضد حریق نیز بهره‌مند است.

⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

مشاهده انواع اتصالات پنوماتیک در فروشگاه اینترنتی نوین صنعت

⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

2. شیلنگ پلی آمید یا (POLYAMIDE / PA)

شیلنگ‌های پلی آمیدی در اصل همان شیلنگ‌های نایلونی محسوب می‌شوند. سبک بودن، قطر ثابت با شعاع خمش مناسب و استحکام از ویژگی‌های این محصول است. موردی که باید به آن توجه شود، میزان مقاومت خستگی پلی آمید است؛ چرا که در مقایسه با سایر شیلنگ‌ها فشار بیشتری تحمل می‌کند. لازم به ذکر است جذب رطوبت بسیار پایین از دیگر مزیت‌های این محصول به شمار می‌آید.

3. شیلنگ پلی اتیلن یا (POLYETHYLENE / PE)

این شیلنگ‌ها بسیار منعطف بوده و در مقابل مواد شیمیایی با خلوص نسبتاً پایین مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهند؛ همچنین از قیمت بسیار مناسبی برخوردار بوده و مقرون به صرفه است.

4. شیلنگ پی وی سی یا (POLYVINYLCHLORIDE / PVC)

پلی وینیل کلراید با ارزش‌ترین محصول صنایع پتروشیمی تلقی شده و برای تولید شیلنگ‌های پنوماتیکی مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ همچنین از ویژگی‌های مهم شیلنگ PVC می‌توان به سبک بودن و انعطاف‌ پذیری مطلوب اشاره کرد. لازم به ذکر است علاوه بر در دسترس بودن و قیمت مناسب، یکی دیگر از مزایای این محصول قابلیت استرلیزه پی در پی است؛ بنابراین مقاوم بوده و آسیب‌ پذیری کمی دارد.

5. شیلنگ پلی پروپیلن یا (POLYPROPYLENE / PP)

این نوع از شیلنگ‌های پنوماتیکی در مقایسه با سایر شیلنگ‌ها سبک‌تر بوده و در مقابل حرارت و مواد شیمیایی مقاوم‌تر عمل می‌کند؛ همچنین سطح این محصول از درجه سختی مناسبی برخوردار بوده و میزام انعطاف‌ پذیری کمی دارد؛ به همین دلیل در شرایط سخت مناسب‌ترین تصمیم، انتخاب شیلنگ پلی پروپیلن و خرید آن است؛ چراکه می‌تواند در سیستم‌های مرتعش و فشار بالا نیز مورد استفاده قرار بگیرد.

شیلنگ پنوماتیک و اتصالات آن

کاربرد شیلنگ پنوماتیک

شیلنگ پنوماتیک مجرای هوا برای گرمایش و سرمایش را فراهم کرده و هوای فشرده در فشارهای قوی را تامین می‌کند، اما عملکرد اصلی این نوع شیلنگ منتقل کردن هوای تحت فشار به محرک، سوپاپ و سایر دستگاه‌ها است؛ همچنین در صنعت و پزشکی نیز به طور گسترده کاربرد دارد. ساختار و مواد اولیه مورد استفاده در تولید شیلنگ‌های پنوماتیک متفاوت می‌باشد؛ چراکه به علت منتقل کردن هوای پر فشار باید بسیار محکم‌تر و مقاوم‌تر از شیلنگ‌های معمولی ساخته شوند.

هزینه شیلنگ پنوماتیک

قبل از خرید پنوماتیک، باید به موارد زیر توجه کنید.

1. میزان طول و قطر داخلی محصول

2. مواد تشکیل دهنده

3. استاندارد یا فنری بودن شیلنگ

در نظر داشته باشید تمامی این موارد در قیمت پنوماتیک تاثیرگذار است.

جنس شیلنگ پنوماتیک

تولید کننده با در نظر گرفتن کاربردهای متنوع، تلاش می‌کند برای تولید شیلنگ‌های پنوماتیک فرمولاسیون‌های پلیمری متعددی را ارائه دهد؛ به همین دلیل می‌توان گفت شیلنگ‌های پنوماتیک از نظر جنس طیف گسترده‌ای را شامل می‌شوند.

اتصالات پنوماتیک

در نظر داشته باشید برای انواع مختلف لوله یا شیلنگ پنوماتیک، هر اتصالی مورد استفاده قرار نمی‌گیرد؛ بنابراین برای اتصالات باید موارد زیر در نظر گرفته شود:

🔶 میزان ظرفیت نگهداری فشار

🔶 سهولت و راحتی نصب

🔶 ابعاد و وزن

🔶 مقاوم بودن در برابر خوردگی

🔶 قیمت

به همین دلیل می‌توان گفت مهندسان باید ویژگی، مزایا و معایب هر یک از این موارد را ارزیابی کنند تا باتوجه به نوع کاربرد، مناسب‌ترین گزینه را انتخاب کرده و در نهایت به خرید آن اقدام کنند.

شیلنگ پنوماتیک

رنگ شیلنگ پنوماتیک

با در نظر گرفتن جنس شیلنگ پنوماتیک می‌توان گفت این محصول طیف وسیعی از رنگ‌ها را شامل می‌شود که در برخی از جنس‌ها، رنگ شفاف نیز موجود است.

✍️ سخن نهایی

درنظر داشته باشید برای انتقال گاز به ابزاری نیاز است که جا به جایی هوا را به صورت ایمن و مناسب انجام دهد؛ بنابراین شیلنگ پنوماتیک گزینه مناسبی برای انجام این کار به شمار می‌آید؛ چرا که برای انتقال سیالات به حداقل اصطکاک و نیروی مقاوم نیازمند است. شیلنگ پنوماتیک اجزای سیستم‌های پنوماتیکی را مستقیماً به خط لوله انتقال هوا وصل می‌کنند، اما در برخی از مواقع باید به مقاوم‌سازی شیلنگ‌های پنوماتیکی اقدام شود تا میزان ماندگاری و طول عمر آن افزایش یابد. لازم به ذکر است این محصول از ابعاد متنوع و انواع مختلف برخوردار است؛ به همین منظور برای خرید شیلنگ پنوماتیکی مناسب، باید دقت کافی در نظر گرفته شود. نظرات و سؤالات خود را برای نوین صنعت کامنت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *