خرید انواع جک: صنعت برای حمل‌ و نقل ابزار مربوط به خود از وسایل مختلفی بهره می‌جوید که می‌توانند مستقیماً یا به طور غیرمستقیم به کار برده شوند. جابه‌جایی وسایل به دو صورت دستی و برقی انجام می‌شود که برای انجام هرکدام به ابزار خاصی نیاز داریم. یکی از ابزارهایی که به جابه‌جایی وسایل سنگین کمک می‌کند، انواع جک‌ هستند که در دو نوع پنوماتیکی و هیدرولیکی در بازار وجود دارند. هرکدام از جک‌های شناخته شده انواع مختلفی دارند که هریک از آن‌ها برای کاربردهای مختلفی به کار گرفته می‌شوند.

پرتیراژترین جک‌های به‌کاررفته در صنعت، جک‌های پنوماتیکی هستند که از نیروی سیالات هوا برای جابه‌جایی اجسام سنگین استفاده می‌کنند. انواع دیگر جک‌ها به نام رودلس، چهار میل، قلمی، چهارگوش و کامپکت برای صنایع مفید واقع می‌شوند. پنوماتیک به معنای هوایی است که برای جابه‌جایی اجسام در این جک به کار برده می‌شود و اصالتاً کلمه یونانی است. هزینه استفاده از سیلندر پنوماتیک برای صنعتگر بسیار نازل و کاهشی خواهد بود.

سیالاتی که در جک پنوماتیکی استفاده شده به‌ هیچ‌ وجه مضر نیستند و می‌توان بدون ایجاد خطرات احتمالی، کمپرسورهای هوای جک پنوماتیکی را اشباع نمود؛ به‌عبارت‌دیگر پس از ورود هوا به کمپرسور، سیلندرها اشباع شده و جک برای جابه‌جایی ابزار، آماده‌سازی خواهد شد. گازهای نجیب سیالاتی هستند که اغلب برای اشباع کمپرسورها به کار می‌روند.

انواع جک پنوماتیکی

انواع جک

مناسب‌ترین قیمت و کاربرد متعلق به جک‌های پنوماتیکی بالاخص جک چهار میل خواهد بود و همین امر منجر به افزایش استفاده از این جک شده است. تعیین نوع جک بر اساس وزن محموله، انجام خواهد شد و قطر جک بر میزان پتانسیل تأثیر بسزایی خواهد داشت؛ بالطبع با افزایش قطر جک، نیروی آن نیز افزایش پیدا خواهد کرد. سایزهای تعریف شده برای جک بادی چهار میل از ۳ تا ۲۰۰ است و قادر به تحمل دو تن بار خواهد بود. برای اوزان بیش از ۲۰۰۰ کیلوگرم، استفاده از جک‌های هیدرولیکی توصیه می‌شود.

جک و سیلندر پنوماتیکی برای صنایع سبک، سازه‌ها و مواردی از این جمله قابل‌استفاده است. رتبه کاربردی بالا مختص جک قلمی پنوماتیک است که در مقابل جک‌های هیدرولیکی قرار می‌گیرد و دقت کمتری در کار دارد. فشار کاری پایین‌تر برای کاربردهای پنوماتیکی سبب شده است تا نسبت به نوع هیدرولیکی خود قدرت کمتری داشته باشند.

با تفاسیر گفته شده می‌توان نتیجه گرفت که برای صنایعی که به‌ سرعت و نیرو نیاز دارند، سیلندر هیدرولیک انتخاب مناسب‌تری خواهد بود.
یکی دیگر از جک‌های مصرفی در صنایع سبک، جک کامپکت است که یک عمل‌کننده متداول به شمار می‌رود. کامپکت‌ها نیز در گروه جک‌های پنوماتیکی قرار می‌گیرند و از سیالات برای جابه‌جایی استفاده می‌کنند. ابعاد کوچک و محدود جک‌های کامپکت، سبب شده تا برای صنایعی که محدودیت فضایی دارند، قابل‌استفاده باشند. اجزای سازنده هر جک کامپکت مواردی مانند بدنه، پیستون، اتصالات و پوسته پکینگ خواهند بود.

جک میل مخفی

همان گونه از نام جک میل مخفی مشخص است، میله‌های آن قابل‌مشاهده شدن نیستند. نام دیگر جک میل مخفی، دی ان سی است و در زمره جک‌های پنوماتیکی قرار می‌گیرد. کاربردهای مختلفی برای جک‌های میل مخفی در نظر گرفته شده است. حرکت آونگی جک میل مخفی به‌صورت رفت و بازگشت است که این ویژگی را مرهون سیالات خواهد بود. دو نوع جک میل مخفی در بازار فنی عرضه می‌شود:

🔶 یک‌طرفه 

🔶 دوطرفه 

در حالت یک‌طرفه، سیلندر در یک سمت پیستون قرار می‌گیرد که سبب می‌شود سیالات، به‌صورت یک‌طرفه جریان پیدا کنند. در حالت دوطرفه وضعیت پیستون به این صورت است که در دو طرف آن، سیلندر قرار می‌دهند و با ورود هوا به محیط داخلی حرکت مستقیم شروع خواهد شد. فشار هوای طرف دیگر پیستون، حرکت‌به‌عقب را ایجاد می‌کند.

خرید انواع جک پنوماتیک

خرید و مصرف جک از هر نوعی ابتدا باید باتوجه‌به مواردی مانند نوع آن، اندازه، صنعتی که به جک نیازمند است و کارخانه سازنده جک، انجام شود. عمدتاً قیمتی که برای جک در نظر می‌گیرند، تحت تأثیر مؤلفه‌های مختلفی مانند مدل، سایز، تولیدکننده و کارکرد آن تعیین می‌شود. علاوه بر موارد ذکر شده، در برخی موارد ممکن است مواردی را به آپشن‌های یک جک بیفزایند یا از آن کم کنند که این امر به طور مستقیم بر قیمت محصول تأثیرگذار خواهد بود.

وجود ابزاری مانند کمک‌فنر یا ساده و مگنتی ساخته‌شدن جک‌ها در هنگام خرید باید مدنظر قرار بگیرند. یک نکته قابل وجه در تولید انواع جک پنوماتیکی این است که استاندارد ابعاد و سایز جک ها، در بازه بین ۱۲ تا ۱۰۰ میلی‌متری قرار می‌گیرند و می‌توانند طیف وسیعی از کورس‌های ۱۰ تا ۲۰۰ میلی‌متری را پوشش دهند.

انواع جک هیدرولیکی

خرید انواع جک هیدرولیک

جک هیدرولیک نیروی خود را بر پایه پتانسیلی که روغن در محفظه داخلی ایجاد می‌کند، به دست می‌آورد. نحوه عملکرد جک هیدرولیکی به‌گونه‌ای است که روغن با فشار به داخل استوانه‌ای که بزرگ‌تر است وارد می‌شود و قادر است به پیستونی که در آن محفظه وجود دارد، فشار بیاورد و بدین‌وسیله محموله را حرکت دهد. جک هیدرولیکی علی‌رغم ظاهر ساده خود دارای کارایی‌های بسیاری است که آن را به یک ابزار مفید تبدیل می‌کند. نیروی تراکمی موجود در استوانه قدرت و محفظه روغن، سبب حرکت سیلندر و محموله خواهد شد.

وجود یک جک هیدرولیک در یک خودرو سبب می‌شود تا ماشین در خیابان به حرکت دربیاید. کارایی اصلی جک هیدرولیکی در ماشین‌آلات و صنایع سنگین است و می‌تواند در فنربندی خودروها نیز به کار رود. باتوجه‌به کارایی‌ها و اجزای سازنده جک‌های هیدرولیکی باید بهترین انتخاب را در هنگام خرید این جک انجام داد تا از صرف هزینه‌های بیهوده جلوگیری شود.

آشنایی با قطعات تشکیل‌ دهنده هر جک هیدرولیک جز مشخصات بارز هر جک است که هم در زمان خریداری و هم در زمان کاربرد مفید واقع می‌شود؛ اجزای داخلی جک‌های هیدرولیکی عبارت‌اند از: گلویی، پیستون، شافت، پوسته یا سیلندر، درپوش و بوشن.

تفاوت جک هیدرولیک و پنوماتیک

یک عامل متفاوت در کارکرد جک‌های هیدرولیک و پنوماتیک، منشأ پتانسیلی آن‌هاست که در سیستم پنوماتیک هواست و در سیستم هیدرولیک مایعات هستند که ایجاد نیرو و قدرت می‌کنند. سیالات مایع موجود در جک‌های هیدرولیکی قادر به تراکم‌پذیر شدن نیستند، در عوض انواع مختلفی دارند که هر یک از آن‌ها برای کاربرد خاصی تهیه شده و به کار می‌رود.

سخن نهایی

عامل مهم در سیستم‌های پنوماتیکی هوای فشرده و پرس شده توسط کمپرسورهای موجود در جک می‌باشند که به شکل یک گاز، قادر به تراکم‌پذیر شدن خواهند بود؛ در برخی از موارد ممکن است از گازهای متفاوتی برای اشباع کمپرسورها استفاده کنند؛ مانند گازهای نجیب و … 

✍️ نظرات و سؤالات خود را در رابطه با مقاله «خرید انواع جک» برای نوین صنعت اچ پی کامنت کنید.

نوشته شده در تاریخ ۱۴ آذر ۱۴۰۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *