سایز اتصالات پنوماتیک: دستگاه‌های فشار پنوماتیک درکل شامل فرآیندهایی هستند که در آن عملیات به‌وسیله‌ی هوای فشرده‌ شده یا گاز تحت‌ فشار صورت می‌گیرد. اتصالات پنوماتیک در اصل سبب انتقال یافتن قدرت از طریق حرکت کنترل هوای فشرده‌ شده یا گاز فشرده می‌شود. در هر دستگاه متصل به اتصالات پنوماتیک، هوای فشرده‌ شده، اساساً به‌وسیله‌ی شلنگ‌های انعطاف‌پذیر و پایدار و همچنین یک شبکه ضد هوای لوله‌های محکم و سخت به فضاهای مورد نظر انتقال می‌یابد.

طیف وسیعی از اتصالات پنوماتیک، شامل اتصالات کوپلینگ‌ها، فیتینگ پنوماتیک، آداپتورها و شیرآلات و… هستند. به‌عنوان یک توصیف اساسی، اتصالات پنوماتیک می‌توانند دارای هر نوع اتصال‌ دهنده‌ای باشند و برای وصل شدن دستگاه‌ها یا اجزای آن در یک سیستم پنوماتیک طراحی می‌شوند. اتصالات پنوماتیک بر اساس انواع و کاربرد متفاوت در ابعاد وسیع و با ویژگی‌های فراوان ساخته می‌شوند.

از مزیت‌های اتصالات پنوماتیک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

🔶 در دسترس بودن

🔶 سرعت نصب کافی

🔶 قیمت اقتصادی

جدول سایز اتصالات پنوماتیک

سایز اتصالات پنوماتیک

همانطور که گفته شد، اتصالات پنوماتیک اصولاً در سایزها و ابعاد متفاوتی تولید و به بازار عرضه می‌شوند و همچنین هر یک از سایزهای این نوع اتصالات از ویژگی‌ها و مشخصات متفاوتی برخوردار هستند.

💠 گروه اول سایز اتصالات پنوماتیک تنها برای متصل کردن عناصر مختلف دستگاه یا سیستم مورداستفاده قرار می‌گیرد و این گروه شامل اتصالات یکسر دنده و یا اتصالات دو سر شیلنگ و یک سر شیلنگ هستند.

💠 گروه دوم اتصالات پنوماتیک افزون بر متصل کردن اجزا، برای کاربری‌های مخصوصی نیز استفاده می‌شود. دسته‌بندی‌های گروه دوم شامل موارد زیر است:

1- فتوکنترل‌ها که اکثراً به‌منظور تنظیم جریان هوای موجود در سیستم استفاده می‌شود.

2- استاپ فیتینگ‌ها که به‌صورت یک شیر یک‌طرفه کار می‌کنند.

💠 گروه سوم سایز اتصالات پنوماتیک بیشتر در محیط‌هایی استفاده می‌شود که شامل رطوبت، مواد اسیدی و آب باشند و مواد تشکیل‌دهنده‌ی این نوع از اتصالات از جنس پلاستیک بوده و همچنین کوپ لینگ‌ها هم به‌عنوان زیرمجموعه‌ی این نوع اتصالات هستند و در پمپ‌های گاز بیشتر استفاده می‌شوند. این نوع نیز در اندازه‌ها و شکل‌های مختلفی ساخته‌شده و به قیمت‌های گوناگونی نیز در بازار به فروش می‌رسد.

در انتها سایز اتصالات پنوماتیک با توجه به ظرفیت حجم و اندازه در کانکتورها مشخص می‌شوند و بعضی از این سایزها مناسب نیروهای بادی نیز هستند.

انواع سایز اتصالات پنوماتیک

انواع سایزهای اتصالات پنوماتیک بیشتر بر روی تجهیزات مختلفی قابل نصب هستند و این اتصالات توانایی عبور جریان هوای فشرده‌ شده را نیز بر عهده دارند؛ همچنین انواع سایزهای اتصالات پنوماتیک بیشتر بر روی جک‌های پنوماتیک، شیرآلات پنوماتیک، رگلاتورها و سایر تجهیزات نصب می‌شوند و اتصالات پنوماتیک از جنس‌های متفاوتی تولید شده؛ مانند آلومینیوم، پلاستیک و…
اتصالات پنوماتیک برحسب سایز انواع گوناگونی دارد:

✅ نوع مستقیم

✅ نوع سه‌ راه

✅ نوع زانویی

یکی از اتصالات پنوماتیک و تجهیزات این نوع دستگاه QS بوده که بسیار پرمصرف و جزء اتصالات پرکاربرد است. در دستگاه‌های پنوماتیک به علت رابطه بین تجهیزات و عناصر دستگاه، سایز اتصالات پنوماتیک به‌طور گروه‌ بندی‌شده به‌کار برده می‌شود؛ در اصل خرید اتصالات پنوماتیک باکیفیت و مناسب برای دستگاه، باعث بهبود عملکرد و بالا رفتن سرعت نیز می‌شود.

انواع سایز اتصالات پنوماتیک

کاربرد انواع سایز اتصالات پنوماتیک

برای ارتباط بین بخش‌های مختلف یا متصل کردن وسایل جانبی یا اصلی پنوماتیک از انواع سایزهای اتصالات پنوماتیک کمک گرفته می‌شود و اتصالات پنوماتیک به‌عنوان ابزارهای کلی و جامع در کنترل دستگاه یا سیستم معرفی می‌شوند. انواع سایزهای اتصالات پنوماتیک درکل به‌منظور اتصال بخش‌های گوناگون یک دستگاه پنوماتیک مورد کاربرد و استفاده قرار می‌گیرند. انواع اتصالات پنوماتیک شامل قطعه‌های متفاوتی مثل پیپ، لوله‌ها، شلنگ و… هستند و باتوجه به نوع کاربردی که هر یک از آن‌ها دارند در دسته‌بندی‌های گوناگونی قرار می‌گیرند.

سخن نهایی

انواع سایز اتصالات پنوماتیک جزء پرکاربردترین و اساسی‌ترین قطعه‌های مورد استفاده در دستگاه‌های پنوماتیک بوده و سبب زیادشدن سرعت عملکرد دستگاه نیز خواهند شد. امروزه بیشتر سایز اتصالات پنوماتیک از حوزه‌های ساخت‌ و ساز، راه‌اندازی و مونتاژ خط تولید، قطعه‌های ماشین‌آلات صنعتی، تجهیزات میز کار و ابزارآلات دستی و به‌طور جامع در تمامی صنایع و حوزه‌های صنعتی کاربرد ویژه‌ای دارند. نظرات و سؤالات خود را برای نوین صنعت اچ پی کامنت کنید؛ در اسرع وقت پاسخگوی شما هستیم.

به‌روز رسانی در تاریخ ۸ آذر ۱۴۰۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *