شیر پروپرشنال از انواع شیرهای هیدرولیک محسوب می‌شود که دارای یک مدار الکترونیکی است. وظیفه شیرهای پروپرشنال کنترل دقیق دبی و یا فشار روغن هیدرولیک است. با استفاده از انواع شیرهای پروپرشنال امکان کنترل مکان یک هیدرولیک برای شما وجود دارد. در ادامه قصد داریم به معرفی شیر پروپرشنال بپردازیم.

همانطور که ذکر شد شیر پروپرشنال از انواع شیرهای هیدرولیکی است که در فشار خروجی یا جریان با نسبت ورودی یکسان تغییر ایجاد می‌کند. به عنوان مثال در صورتی که ورودی دو برابر شود، خروجی نیز دو برابر خواهد شد. امکان استفاده از شیرهای پروپرشنال به عنوان یک خروجی و ورودی دیگر برای شما وجود دارد. از مهمترین قابلیت‌های انواع شیرهای پروپرشنال می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

🔶 قابلیت تشخیص داخلی

🔶 قابلیت برنامه ریزی

این قابلیت‌ها باعث می‌شوند تا شیر پروپرشنال برای طراحی سیستم Industry4.0 گزینه مناسبی باشد. پیشرفته‌ترین نوع این شیرآلات شیر سروو است که به دلیل تکنولوژی بالا و سیستم مورد استفاده در این شیرها قیمت آن‌ها نسبتاً بالاست.

شیر پروپرشنال

شیر پنوماتیک، از انواع شیرهای پروپرشنال

یکی از انواع شیر پروپرشنال شیر پنوماتیک است که وظیفه کنترل فشار، سرعت و مقدار هوای انتقال یافته از طریق یک سیستم پنوماتیک را بر عهده دارد. سیستم‌های پنوماتیک برای انتقال قدرت به نیروی هوای فشرده وابسته است. این شیرها در برنامه‌های صنعتی شامل موتورهای دیزلی با عملکرد پنوماتیک کاربرد دارند. باتوجه به دیگر اجزای موجود و نوع سیستم در یک دستگاه ممکن است انواع شیر پنوماتیک وجود داشته باشند. این شیرها اغلب به ضربه گیر پنوماتیک مجهز هستند.

شیر برقی از دیگر انواع شیر پروپرشنال

در صورت آشنایی با مفهوم الکترومغناطیس اطلاع خواهید داشت که با ساخت یک سیم پیج و اتصال جریان برق به آن، یک آهنربای الکتریکی تولید خواهید کرد. شیر برقی با بهره گیری از این مفهوم ساده فیزیکی تولید شده‌اند. سلونوئید قطعه اصلی شیر الکتریکی است که در مرکز آن واقع شده است. این قطعه از داخل سوزنی شیر عبور کرده است.

یک سیم پیچ شیر در اطراف سلونوئید قرار گرفته است. با اتصال جریان در سیم پیچ، سلونوئید به عنوان مغزی آهنربای الکتریکی عمل خواهد کرد و حرکت را به صورت خطی هدایت خواهد کرد؛ در نهایت باعث حرکت کردن سوزنی شیر خواهد شد. از مهمترین مزایای شیر برقی می‌توان به امکان کنترل آن‌ها از راه دور اشاره کرد. امکان برقراری جریان الکتریکی در این شیرها از راه دور وجود دارد؛ همچنین می‌توان مسیر جریان سیال را باز یا بسته نمود. از دیگر مزایای این شیرها می‌توان به امکان کنترل جریان سیال با استفاده از آن‌ها اشاره کرد.

کاربرد شیر پروپرشنال

در صورتی که فشار یا جریان خروجی در طول یک فرآیند و یا از فرآیندی به فرآیند دیگر متغیر باشد، شیر پروپرشنال گزینه مناسبی است. از مهمترین ویژگی‌های این شیرها می‌توان به قابلیت اطمینان و مقرون به صرفه بودن آن‌ها اشاره کرد. این شیرها واکنش و پاسخ بسیار سریع دارند و امکان کنترل مداوم را برای شما فراهم می‌آورند. با استفاده از این شیرها می‌توان به فشار یا جریان پایدار با سرعت بالا دست یافت. این امر زمان چرخه را تا حد زیادی برای شما کاهش می‌دهند. از مهمترین کاربردهای شیرهای پروپرشنال می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

کاربرد شیر پروپرشنال

پر کردن بطری

در صورتی که بخواهید بدون در نظر گرفتن سطح مایع، در مخزن پرکننده فشار را ثابت نگاه دارید، می‌توانید از شیر پروپرشنال استفاده کنید. در مخزن یک سنسور فشار وجود دارد که بازخوردی متناسب را به شیر نشان می‌دهد. در این شرایط از انتقال میزان ثابت مایع در زمان مشخص به بطری اطمینان حاصل خواهد شد.

کنترل کوره

منبع تغذیه با استفاده از شیر پروپرشنال مناسب تنظیم خواهد شد. برای خاموش نمودن جریان گاز در زمان دستیابی به دمای مورد نظر سیگنال دمای دیفرانسیل به عنوان بازخورد مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

آزمایش نشت

در صورت انتخاب یک شیر پروپرشنال مناسب می‌توان در یک پروفیل مشخص به قطعه آزمایش شده فشار بیشتری وارد کرد.
از دیگر کاربردهای شیر پروپرشنال می‌توان به استفاده از آن در خطوط نورد فلزات، ماشین کاری و گیوتین رخم اشاره کرد. از مهمترین کاربردهای نظامی شیرهای پروپرشنال نیز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

💠 کنترل باله موشک

💠 کنترل باله هواپیما جنگنده

💠 کنترل لوله توپ و تانک

برخی از شیرهای پروپرشنال به نحوی طراحی شده‌اند که دارای قابلیت کنترل چندین پارامتر به صورت همزمان هستند. در این شیرها امکان استفاده از چند تنظیم مختلف برای عملکردهای مختلف شیر در طول یک سیکل وجود دارد.

چگونگی کار شیرهای پروپرشنال

شیر پروپرشنال در حقیقت ترکیبی از شیرهای هیدرولیک با کنترل الکترونیکی بسیار پیشرفته است. با استفاده از شیرهای پروپرشنال می‌توان مدار هیدرولیک را کاهش داد، همچنین امکان افزایش دقت و کارایی سیستم با استفاده از این شیرها برای شما وجود دارد. شیرهای پروپرشنال مناسب قادر به تغییر جریان سیال با توجه به سیگنال الکتریکی ورودی هستند. امکان تولید خروجی متناسب با ورودی کنترل شده الکترونیکی در این شیرها وجود دارد. به طور کلی می‌توان گفت خروجی اغلب به سه شکل جت، فشار و جریان هستند.

در یک شیر پروپرشنال سیم پیچ‌ها به صورت DC عمل می‌کنند که ولتاژ آن‌ها ممکن است متفاوت باشد. این امر باعث ایجاد یک نیروی متغیر برای جابجایی قرقره می‌شود. همانطور که ذکر شد دقت و کارایی این شیرها نسبتاً بالاست و از دیگر مزایای آن‌ها می‌توان به امکان فعالسازی آن‌ها از راه دور اشاره کرد. شیر پروپرشنال دارای قابلیت کنترل سیلندرها و دیگر موتورهای هیدرولیک است.

نحوه کار شیرهای پروپرشنال

راهنمای جامع انتخاب شیر پروپرشنال

در هنگام خرید یک شیر پروپرشنال باید پارامترها و مولفه‌های بسیار زیادی را در نظر بگیرید. در ادامه به صورت مختصر به بررسی این مولفه‌ها خواهیم پرداخت:

✅ ابتدا باید مشخص سازید که با استفاده از شیر پروپرشنال قصد دارید فشار، جریان و یا دیگر ویژگی‌ها را کنترل کنید.

✅ سرعت جریان در چه محدوده و دامنه‌ای مورد نیاز است.

✅ دمای عملیاتی مناسب برای شیر باید چقدر باشد؟

✅ فرآیند مورد نظر ساکن، گام به گام یا پویا است. تشخیص این موضوع به خوبی در تعیین زمان پاسخ و عملکرد پسماند به شما کمک خواهد کرد.

✅ بودجه مورد نظر برای خرید شیرآلات پروپرشنال را باید در نظر گرفت.

✍️ سخن نهایی

ممنون از اینکه ما را تا پایان مقاله «شیر پروپرشنال» همراهی نمودید؛ نظرات و سؤالات خود را برای نوین صنعت کامنت کنید.

نوشته شده در تاریخ ۱۶ فروردین ۱۴۰۱

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *