در این مقاله آشنا خواهید شد با نحوه کار جک پنوماتیک

همراه نوین صنعت باشید.

جک پنوماتیک

جک‌های پنوماتیک امروزه در بیشتر فناوری‌ها و صنایع به معنای استفاده از هوای فشرده‌شده برای منتقل کردن انرژی می‌باشند. بدین‌صورت که هوا توسط یک دستگاه کمپرسور فشرده‌شده و در پایان در دستگاه پنوماتیک مصرف می‌شود. به دلیل مزیت‌های منحصربه‌فرد جک‌های پنوماتیک مثل بازدهی زیاد، ویژگی قابل‌کنترل بودن، راحتی در تعمیر و نگهداری و … سبب شده است تا اکثر افراد از این نوع جک‌ها در کارهای روزمره خود استفاده کنند. جک‌های پنوماتیک در بیشتر صنایع بر اساس قطر پیستون طبقه‌بندی می‌شوند:

🔶اصولاً جک‌های پنوماتیکی دارای سه بخش اساسی هستند:

✔️تولید هوای فشرده‌شده ✔️توزیع هوای فشرده‌شده ✔️بخش انجام دهنده‌ و کنترل‌کننده

جک‌های پنوماتیک یکی از معروف‌ترین و پرمصرف‌ترین ابزارآلات پنوماتیک در حوزه‌های صنایع خودروسازی، صنایع کابینت سازی و چوب، صنایع پرس، صنایع سرامیک و کاشی و اکثر خط‌های تولید هستند که در نوع‌ها و مدل‌های گوناگونی ساخته می‌شوند. 


پیشنهاد مطالعه📝 جک قلمی پنوماتیک


نحوه کار جک پنوماتیک

جک‌های پنوماتیکی توسط نیرو یا انرژی باد کار می‌کنند و به شکل افقی حرکت کرده و در جریان فشارهای مختلف ساخته می‌شوند و این نوع جک‌ها برای صرفه‌جویی در انرژی، زمان، فضا و هزینه در رنج وسیعی از کاربردها طراحی‌شده‌اند. معمولاً به‌طور کل نحوه کار جک‌های پنوماتیک به‌صورت زیر می‌باشد:

✔️حرکت بسیار سریع: وقتی‌که جریان هوا از پورت ابتدایی در جک تغذیه می‌شود، روغن داخل مخزن به‌سرعت باعث جنبش و حرکت جک هیدرولیک می‌شود. جریان فشار دستگاه دقیقاً با جریان فشار هوا مساوی بوده ولی میزان ورودی روغن ازنظر حجم زیاد است.

✔️تغذیه سریع یا آنی: وقتی‌که جریان هوا از پورت ثانویه در جک تغذیه می‌شود، یک شفت تقویتی پیشروی می‌کند و سیال فشار بالا به‌طرف جک هیدرولیک هدایت می‌شود و درنتیجه سبب تشکیل یک نیروی قدرتمند می‌شود.

✔️آزاد کردت سریع: وقتی‌که جریان هوا به پورت سوم و چهارم هدایت می‌شود، جک هیدرولیک به‌سرعت بازمی‌گردد و در همان موقع شفت تقویتی به سمت عقب بازخواهد گشت.

نحوه کار جک پنوماتیک

🔵ضمناً موارد زیر در نحوه کار جک‌های پنوماتیک باید رعایت شوند:

  • دستگاه تقویت‌کننده باید هم‌تراز جک بوده و سطح درونی آن باید بیشتر از سطح کاری باشد.
  • فرکانس استفاده از این نوع جک‌ها باید حدود 25 دقیقه یا کمتر از آن باشد.
  • دستگاه‌های تقویت‌کننده استاندارد در جهت استفاده شدن با روغن هیدرولیک طراحی‌شده است.
  • قبل از استفاده، شفت هیدرولیک و تقویتی باید به سمت عقب برگشته داده شوند.

اجزای جک پنوماتیک

جک‌های پنوماتیک به‌طورکلی از یک جک، کمپرسور، سیلندر پنوماتیک و یک واحد کنترلی تشکیل‌ می‌شوند و همچنین جک‌های پنوماتیک شامل پیستون، بدنه یا پوسته، پکینگ و اتصالات مربوطه می‌باشند که بر اساس نوع نصب و کاربرد افراد قابل انتخاب هستند و برای بهتر شدن وضعیت هوای این جک، اندکی از بخارآب موجود در دستگاه برداشته می‌شود و مقدار کمی روغن مخصوص افزوده می‌شود. این موضوع کمپرسور هوا را تا حدودی فشرده می‌کند و آن را به سیلندر پنوماتیک که مجهز به پیستون بوده انتقال می‌دهد و باعث تغییر انرژی از انرژی الکترونیکی به انرژی مکانیکی می‌شود و انرژی مکانیکی از یک واحد کنترل با یک دریچه برقی کنترل می‌شود.

با توجه به نوع جک‌های مورداستفاده، بار الکتریکی را می‌توان افزایش داده یا آن را منتقل کرد. جنس سیلندر یا بدنه اصلی جک پنوماتیک از فلز آلومینیوم تشکیل‌شده است و دسته‌های پیستون در جک‌های پنوماتیک از فولاد کرم تقویت‌شده می‌باشند و کاملاً با سنگ‌های مغناطیسی سیقل داده‌شده است. جک‌های پنوماتیک به علت این‌که بسیار سریع هستند، می‌توانند با کمک تجهیزات دستی بهتر کار کنند و از لحاظ اقتصادی مقرون‌به‌صرفه می‌باشند.

قدرت جک پنوماتیک

به‌طورکلی قدرت جک‌های پنوماتیک نسبتاً زیاد نیست و هر لنگه از این نوع جک‌ها توانایی بلند کردن اجسامی با وزن حدود 240 کیلوگرم را دارد. اصولاً جک‌های پنوماتیک امکان برنامه‌ریزی‌های مختلفی مانند کنترل سرعت، ترمز سریع، تنظیم قدرت جک و… را دارند و برای این نوع دستگاه‌ها این بزرگ‌ترین مزیت است. برای توضیح این مورد می‌توان گفت که این نوع جک معمولاً از یک سیلندر سیغلی شکل تشکیل‌شده است و با قدرت هوای فشرده‌ شده می‌توان، حرکت خطی ایجاد کرد و درنتیجه جریان فشرده‌شده که به سطح داخلی پیستون واردشده سبب تشکیل قدرت یا نیرو در این نوع از جک می‌شود. برای تعیین میزان قدرت یا نیروی جک‌های پنوماتیک باید مساحت مقطعی جک را برحسب سانتی‌متر بررسی و محاسبه کرده و در میزان بارهای الکترونیکی سیستم ضرب شود تا میزان قدرت تولیدی جک‌های پنوماتیک برحسب کیلوگرم به دست آید.

نوعی جک پنوماتیک

کنترل سرعت جک پنوماتیک

کنترل سرعت از مهم‌ترین ابزارهای کنترل در سیستم پنوماتیک است. با کاهش یا افزایش فشار هوا سرعت این جک‌ها قابلیت زیادشدن یا کم شدن را دارند که برای این موضوع معمولاً از رگلاتورهای فشارشکن استفاده می‌کنند. یکی از فعالیت‌هایی که این رگلاتورها انجام می‌دهند، ثابت نگاه‌داشتن جریان فشار هوای دستگاه است؛ مثلاً اگر هوای فشرده‌شده به‌وسیله‌ی یک کمپرسور 8 تا 10 مرتبه تولید شود، به معنای این است که کمپرسور در 8 مرتبه روشن‌شده و در 10 مرتبه  خاموش می‌شود. (به شکل اتوماتیک)

این وسیله با یک اختلاف دومرتبه‌ای روبه‌رو است که این اختلاف جریان سرعت محرک‌ها و نوسان نیرو را به دنبال خواهد داشت. یکی دیگر از ابزارهای کنترلی، انواع فلواگزوزها یا فلوکنترل‌ها می‌باشد.

یک جک پنوماتیکی در کل شامل چند رگلاتور فرعی است که این رگلاتور باید همراه با واحد کنترل استفاده شود، واحد کنترل همواره باعث کاهش رطوبت جریان هوای فشرده و تصفیه هوا می‌شود و ضمناً با ترکیب کردن هوا با روغن طول عمر زیاد سیستم را تضمین می‌کند. اصولاً جک‌های پنوماتیک به علت سرعت زیاد شامل ترمزهایی در قسمت ابتدایی و پایانی جک می‌باشند و با کمک پیچ‌های آلن می‌توانند میزان نیروی ترمز را کنترل کنند.

انواع جک‌های پنوماتیک

  • جک‌های پنوماتیکی قلمی شکل: اصولاً این نوع از جک‌ها دارای سیلندرهای گردی شکل هستند.
  • جک‌های پنوماتیکی تلسکوپی: این نوع از جک بسیار کم‌مصرف بوده و موجودی آن بسیار اندک است.
  • جک‌های پنوماتیکی پرس شده: این نوع از جک‌ها دارای قطرهای مقطعی خاص و ازلحاظ سایز بلند و دراز هستند و حداکثر نیروی ممکن را ایجاد می‌نمایند.
  • جک‌های پنوماتیکی دوطرفه: جک‌های دوطرفه دارای دو شافت می‌باشند که به ترتیب پشت سر هم هستند و همچنین خلاف مسیر یکدیگر حرکت می‌کنند.
  • جک‌های پنوماتیکی کامپکت: این نوع از جک‌های پنوماتیکی در مقایسه با دیگر جک‌ها از ابعاد کوچک‌تری برخوردارند.
  • جک پنوماتیکی با مگنت: تمام جک‌های بالا می‌توانند ازلحاظ شکل ساده یا مگنت دار باشند و معمولاً از مگنت‌ها در مشخص کردن موضع جک کاربرد دارند.
  • جک‌های پنوماتیکی دارای ترمز: در همه موارد فوق می‌توانند دارای ضربه‌گیر یا ترمز باشند.

 

 پیشنهادات و نظرات خود را درباره این مقاله با ما به اشتراک بگذارید.📝

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *