در این مقاله قصد داریم به افرادی که به دستگاه‌های پیشرفته و مدرن علاقه‌مند هستند، دستگاهی بسیار مهم و کاربردی را معرفی کنیم. گیج فشار دیجیتال یکی از مدرن‌ترین تکنولوژی ابزار دقیق است که پس از تولید بسیار نمورد استقبال قرار گرفت. این فشارسنج در مقایسه با فشارسنج‌های قدیمی کیفیت بیشتری دارد و اطلاعات را راحت‌تر و به صورت دقیق در اختیار شما قرار می‌دهد. به همین دلیل گیج‌ فشار دیجیتال در صنایع حساس مورد استفاده قرار می‌گیرند.

گیج فشار دیجیتال که به آن مانومتر نیز می‌گویند، دستگاهی است که باعث تبدیل فشار ورودی به سیگنال الکتریکی می‌شود. در نهایت این سیگنال‌ها را به صورت دیجیتال بر روی مانیتور به نمایش می‌گذارد. معمولاً در این فشار سنج‌ها سنسورهایی وجود دارد که هر کدام مزایا و معایبی دارند. برای اندازه گیری تغییرات فشار در گیج‌های عقربه‌ای از تکنولوژی دیافراگم یا بوردون تیوپ استفاده می‌شود، ولی در گیج‌های دیجیتالی امروزی اغلب سنسورهای سرامیکی یا خازنی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

گیج فشار دیجیتال نسبت به مدل عقربه‌ای از دقت بالاتری برخوردار هستند و می‌توان از این گیج‌ها در آزمایشگاه‌های کالیبراسیون استفاده کرد. همین دقت گیج‌های دیجیتالی باعث کاربردی شدن این محصول در سیستم‌های آزمایشگاهی و پزشکی شده است.

کاربرد گیج فشار دیجیتال در آزمایشگاه

مشخصات فنی فشارسنج دیجیتالی

فشارسنج دیجیتالی از دو باتری AAA تغذیه می‌کند و صفحه نمایش بزرگی دارد تا بتوان به صورت کامل مشخصات و اطلاعات را بر روی آن مشاهده کرد. بر روی این فشارسنج دکمه‌هایی وجود دارد که هر کدام قابلیت‌های خاصی را به دستگاه اضافه می‌کند. از جمله این دکمه‌ها می‌توان به دکمه روشن/خاموش، تنظیم نور صفحه، دکمه ریست، واحدهای اندازه گیری مختلف، آلارم ولتاژ پایین و سایر تنظیمات اشاره کرد. بدنه این فشارسنج اغلب از جنس استنلس استیل ۳۰۴ است و باتری آن نزدیک به ۶ تا ۱۲ ماه عمر می‌کند.

در هنگام خرید گیج فشارسنج دیجیتال نمی‌توان تنها به اطلاعات سطحی آن توجه کرد، بلکه باید تمامی موارد مورد بررسی قرار گیرد. فشار سنج‌ها دارای رنج گیج خاصی هستند و از این رو شما باید بر اساس کار و میزان حداکثری فشار این رنج را انتخاب کنید؛ همچنین با توجه به این که فشارسنج‌ها بر روی دستگاه‌های مختلفی نصب می‌گردند، باید ابعاد این فشارسنج با محل نصب شما هماهنگی داشته باشد. جنس بدنه فشارسنج‌ها باید به گونه‌ای باشد که در برابر هر گونه ضربه و یا خوردگی از خود مقاومت بالایی نشان دهد؛ بنابراین از خرید دستگاه‌های بی‌کیفیت خودداری کنید. در نتیجه با توجه به اهمیت دقت و کیفیت در گیج فشار دیجیتال حتما باید این دستگاه را از نمایندگی‌های مجاز خریداری کنید. جهت کسب اطلاعات کامل در خصوص انواع گیج فشار دیجیتال و سفارش مناسب‌ترین گیج با شماره‌های مندرج در سایت نوین صنعت تماس بگیرید.

گیج فشار دیجیتالی

مزایای فشارسنج‌های دیجیتالی

فشار سنج‌های دیجیتالی هر کدام مزایای خاصی دارند و افراد به دلایل خاص خود این محصول را خریداری می‌کنند. یکی از مهم‌ترین مزایای فشار سنج‌های دیجیتالی نسبت به مدل‌های سنتی، نحوه نمایش اطلاعات است. در فشار سنج‌های عقربه‌ای اطلاعات توسط عقربه به نمایش گذاشته می‌شد که در نتیجه دقت کمتری داشت، ولی در مدل پیشرفته فشار سنج‌ها تمامی اطلاعات به صورت دقیق و با وسواس بالا بر روی صفحه نمایش موجود بر روی این دستگاه‌ها به نمایش گذاشته می‌شود؛ بنابراین خوانایی راحت‌تری نیز دارند؛ در اینصورت اپراتور فشار سنج‌ها با اطلاعات کمی نیز می‌توانند از این فشار سنج‌ها استفاده کنند و صرفا نیازی به اطلاعات کامل‌تر و دقیق‌تری نیست.

از همه مهم‌تر این که فشار سنج‌های دیجیتال قابلیت اتصال به سیستم‌های جانبی را نیز دارند و شما می‌توانید اطلاعات بدست آمده را به اتاق کنترل ارسال نمایید که این ویزگی در برخی از شرکت‌ها و صنایع اهمیت بسیاری دارد و نظارت را راحت‌تر می‌کند؛ در نتیجه برای گیج‌های فشارسنج لزوما نیازی به استفاده از اپراتور نیست و شما می‌توانید از طریق اتاق فرمان نیز به صورت دقیق فشار دستگاه را کنترل کنید.

انواع گیج فشار دیجیتالی

معایب گیج فشار دیجیتال

قطعاً هر دستگاهی در کنار مزایای خود، دارای یک سری معایب نیز است که دستگاه‌های فشارسنج دیجیتال نیز از این امر مستثنی نیستند؛ البته در رابطه با گیج فشار دیجیتال نمی‌توان مشکل قابل توجهی را ذکر کرد. یکی از معایبی که باعث شده بسیاری از افراد این دستگاه را قبول نکنند، پایین بودن خوانایی این فشارسنج‌ها از فاصله دور نسبت به مدل عقربه‌ای است. شاید مانیتور این دستگاه به شما این اجازه را ندهد که بتوانید از راه دور فشار دستگاه را مشاهده کنید، ولی با توجه به دو قابلیت عنوان شده در بالا (ارسال اطلاعات به اتاق فرمان و نمایش دقیق فشار) بسیاری از افراد از این مشکل چشم پوشی می‌کنند و با خرید دستگاه فشار دیجیتال حساسیت دستگاه خود را افزایش می‌دهند.

از طرفی فشار سنج‌های دیجیتال با استفاده از باتری کار می‌کند و باید باتری آن بین ۶ تا ۱۲ ماه پس از استفاده تعویض گردد. بنابراین ممکن است که این ویزگی برای برخی از افراد صرفه اقتصادی نداشته باشد؛ همچنین فشار سنج‌های دیجیتال نسبت به مدل‌های قدیمی‌تر قیمت بیشتری دارد و از این رو بسیاری از افراد توان خرید این محصول را ندارند.

گیج فشار دیجیتالی

✍️ سخن نهایی

گیج فشار دیجیتال ابزاری است که برای اندازه گیری و سنجش فشار به صورت دقیق در صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دستگاه فشار از مکانیزم پیشرفته‌ای همچون مکانیزم دیافراگمی و لوله بوردن بهره می‌برد و از این رو می‌تواند نتیجه بهتری داشته باشد؛ بنابراین باتوجه به اهمیت و نقش دقیق بودن اطلاعات فشار در برخی از دستگاه‌های صنعتی، بسیاری از صنایع پیشرفته از این دستگاه برای سنجش فشار دستگاه بهره می‌برند. نظرات و سؤالات خود را با ما درمیان بگذارید.

نوشته شده در تاریخ ۱۶ اسفند ۱۴۰۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *