وسایلی که از برق برای تامین سوخت مورد نیاز خود استفاده می‌کند، همواره در معرض انفجار قرار دارد. به عنوان مثال مشعل موتورخانه از یک جرقه قوی برای روشن شدن و مشتعل شدن گاز استفاده می‌نماید و همین امر می‌تواند باعث ایجاد انفجار شود. شیر برقی گازی برای جلوگیری از بروز حوادث و انفجار در مسیر سوخت قرار می‌گیرد تا ایمنی ساختمان را تضمین نماید. این شیرها بدین صورت عمل می‌کند که کارکردی دو مرحله‌ای دارد؛ در مرحله اول در حالت نیمه باز قرار دارد و با فشار کمی گاز را وارد مشعل می‌نماید و پس از باز شدن کامل مشعل شیر برقی پس از روشن شدن، به صورت کامل گاز را در مشغل به جریان در می‌آورد.

شیر برقی گازی یکی از ابزارهای مورد نیاز در بسیاری از صنایع است که وجود آن الزامی است. این شیر با استفاده از نیروی مغناطیسی و برق کار می‌کند. شیر برقی به سیم پیچی گفته می‌شود که حول یک هسته آهنی پیچیده می‌شود و هنگامی عبور جریان الکتریسیته، میدان مغناطیسی ایجاد کرده و سبب حرکت خطی هسته می‌شود، در نتیجه شیر برقی باعث تبدیل انرژی الکتریکال به خطی می‌شود؛بنابراین این شیر ابزاری است که جهت کنترل سیالاتی همچون مایعات و گازها مورد استفاده قرار می‌گیرد. شما می‌توانید این شیرها را به صورت کامل باز کرده و از مایعات داخل آن استفاده کنید، همچنین شیرهای برقی قابلیت قطع و وصل سریع را دارند و از مصرف برق پایین‌تری برخوردار هستند. در ادامه سایر ویژگی و مزایای این شیرها را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

شیر برقی گاز دانگز

انواع شیر برقی گازی

🔶 شیر برقی حرکت مستقیم: شیرهای برقی حرکت مستقیم نوعی از شیرهای برقی گازی است و به صورت باز و بسته در بازار وجود دارد.
🔶 شیر برقی سرو: این شیر برقی حتی در زمان برق نیز بر اساس اختلاف فشار در دیافراگم می‌توانند کاملاً بسته و یا باز باشند.

🔶 شیر برقی معمولی بسته: شیر برقی معولی بسته یا NC در زمان قطع جریان الکتریسیته جریان سیال را قطع نموده و و در زمان وصل شدن مجدد برق، شیر بار شده و نمی‌گذارد که سیالات عبور کند.

🔶 شیر برقی معمولی باز: این شیر برقی در زمان قطع جریان اجازه عبور سال را نمی‌دهد و در هنگام وصل شدن جریان سیالات شیر برقی مسیر را مسدود کرده و مایعات نمی‌توانند از آن عبور نمایند.

🔶 شیر برقی شات آف: این شیرها اغلب در ایستگاه‌های گاز و یا ورودی لوله کشی گاز منازل نصب می‌شود و در زمان بروز زلزله جریان برق را قطع کرده و از بروز انفجار جلوگیری می‌کند؛ به طور کلی شیرهای شات آف ابزاری هوشمند است که به زلزله حساسیت دارد.

انواع شیر برقی گازی

شیر برقی گاز اندازه شعله را چگونه تغییر می‌دهد؟

منظور از این تغییر اندازه شعله، تنظیم شیر برقی است که این فرایند با کمک برد صورت می‌گیرد. برای این که شعله‌های گاز را بلندتر کنیم باید ابتدا فشار پکیج را بر روی حالت تابستان بگذاریم و سپس درجه آب را تا جای ممکن افزایش دهیم؛ سپس شیر متصل به آب گرم را تا انت‌ها باز کنیم تا شعله بلندتری داشته باشیم.

در مقابل برای دست‌یابی به شعله‌های کوتاه‌تر باید سوکت موجود بر روی بویین را درآورده و با استفاده از ابزار مخصوص، بخش پیچ دار را می‌چرخانیم. در این حالت شاهد کوتاه شدن شعله‌ها خواهیم بود. مدل‌های پیشرفته شیر برقی گازی را می‌توان از راه دور و با استفاده از گوشی هوشمند کنترل کرد؛ در نتیجه این شیرها بالاترین ایمنی را برای خانه شما به ارمغان خواهند آورد.

شیر برقی گاز سی ان جی

کاربرد شیر برقی گازی

همان طور که در بالا اشاره کردیم، یکی از مهم‌ترین وظایف شیر برقی گازی، تنظیم و مسدود کردن گاز و هوا در انواع مشعل‌ها همچون مشعل‌های فن دار و مشعل اتمسفریک از جمله کوره‌های صنعتی و سایر تجهیزات گازی که به نصب شیر برقی نیاز دارد، است. از جمله صنایع برقی که از این شیر استفاده می‌کنند عبارت‌اند از:

💠 سیستم‌های تهویه هوای مطبوع

💠 تأسیسات گازی

💠 موتور خانه‌ها

💠 نیروگاه‌ها

💠 کارخانجات

💠 خطوط انتقال سیالات

💠 تصفیه خانه‌ها

💠 پالایشگاه‌ها

💠 پتروشیمی‌ها

شیرهای برقی گازی با توجه به عملکردی سریع و کارایی ایده آل، قیمتی مناسب و مقرون به صرفه دارد. این شیرها از دوام و مقاومت بسیار بالایی برخوردار هستند و در طی عملیات مسدودسازی آسیب نخواهند دید. شیرهای برقی گازی قابل اعتماد هستند و در زمان مناسب می‌توانند مسیر عبور سیالات را مسدود کنند.

بهترین برند شیر برقی گازی

برند یکی از تأثیرگذارترین عامل بر روی کیفیت شیرهای برقی هستند. همان طور که می‌دانید که این شیرها دارای استاندارد تولید هستند و شرکت‌های معتبر با رعایت این استانداردها کیفیت و ایمنی شیرهای خود را تضمین می‌کنند. برندهایی همچون بروکرت، اسکو، دانگز، کرم شرودر و… در لیست بهترین و استانداردترین برندهای تولید کننده شیر برقی گازی قرار دارد. این شرکت‌ها از بهترین متریال برای تولید شیرهای برقی خود استفاده می‌کند و کیفیت آن‌ها در سطحی عالی قرار دارد.

شیر برقی گاز اسکا

تنظیم شیر برقی گازی

تنظیم شیر برقی بر روی عملکرد این شیرها تاثیر مستقیمی دارد. برای این کار نیاز به ابزار خاصی است و تخصص بالایی نیز نیاز دارد؛ بنابراین باتوجه به حساسیت بالای تنظیم شیر برقی، توصیه می‌کنیم این فرایند را به افرای متخصص و باتجربه بسپارید. در زیر به صورت مختصر این مراحل را مرور می‌کنیم:

◀️ در ابتدا شیر ورودی مشعل را باز کنید.

◀️ کلید فشار گاز را بر روی پنج میل بار تنظیم نمایید.

◀️ با استفاده از آب و صابون از عدم نشت در لوله‌ها مطمئن شوید.

◀️ پس از اطمینان ازعدم نشت در شیرآلات و اتصالات درپوش شیر برقی را باز نمایید.

◀️ در این زمان می‌توانید شیر برقی گازی را تنظیم کنید.

◀️ پس از تنظیم نهایی باید شیر را به صورت محکم ببندید.

✍️ سخن نهایی

شیر برقی گازی از جمله اصلی‌ترین قطعه ایمنی در مشعل گاز به شمار می‌رود و تنظیم کردن آن در راستای افزایش ایمنی ساختمان امری ضروری است. این شیر در مسیر عبور سوخت قرار می‌گیرد و در هنگام خاموش بودن مشعل شما شاهد نشتی در این ناحیه نخواهید بود. در حالت عادی این شیرها دارای سوزنی است که پایین بوده و مجرای گاز را مسدود می‌کند. زمانی که برق به کویل می‌رسد، میدان مغناطیسی به‌وجود آمده و با استفاده از کویل سوزن بالا رفته و مجرای عبور سوخت بالا می‌رود و پاشش سوخت به درون دیگ انجام می‌پذیرد. ممنون از اینکه ما را تا پایان مقاله «شیر برقی گازی» همراهی نمودید؛ نوین صنعت با آغوشی باز پذیرای نظرات و سؤالات شماست، برای ما کامنت بگذارید.

نوشته شده در تاریخ ۱۶ بهمن ۱۴۰۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *