امروزه نقشی که سیالاتی مانند هوا و آب در حوزه صنعت ایفا می‌کنند بسیار مهم بوده و همین امر موجب شده تا ابزار متعددی برای به‌کارگیری این نیروها ابداع شود. یکی از این ابزار صنعتی، پمپ باد، کمپرسور هوا یا کمپرسور باد است که باهدف استفاده از نیروی هوا ابداع شده و برای کنترل جریان سیالات مورداستفاده قرار می‌گیرد. عملکرد کمپرسور باد پنوماتیک به صورتی است که هوایی تولید می‌کند که فشار موجود در آن، از فشار عادی اتمسفریک بیشتر باشد.

یک کمپرسور با مکنده‌های خود می‌تواند هوا را داخل خود ذخیره کند و با فشرده‌ سازی آن، هوایی با فشار بیشتر تولید نماید. کمپرسورهای باد انواع مختلفی دارند که تفاوت‌هایی میان آن‌ها مشاهده می‌شود. تجهیزات مرتبط با روانکار بودن و مکانیک داخلی کمپرسورهای باد سبب تفاوت میان آن‌ها شده است. این قطعه هم با روان‌کننده‌ها و هم با روغن‌ها کار می‌کند؛ تجهیزات روغنی باید به طور دائم ارزیابی شوند درحالی‌که برای روان‌کننده‌ها چنین محدودیتی وجود ندارد.

⭐️ ⭐️ ⭐️ ⭐️ ⭐️

مشاهده انواع محصولات پنوماتیک

⭐️ ⭐️ ⭐️ ⭐️ ⭐️

کاربرد کمپرسور باد

کاربرد کمپرسور باد پنوماتیک

قطعات پنوماتیکی که از پتانسیل برای ایجاد نیرو استفاده می‌کنند، به دلیل اثرات منحصربه‌فردی که در محیط اطراف خود دارند، می‌توانند خارج از حوزه صنعتی نیز مفید واقع شوند. باشگاه‌های ورزشی برای باد کردن لاستیک‌ها و تیوب‌ها به کمپرسور نیاز دارند، همچنین در مصارف خانگی نیز برای باد کردن توپ یا تشک بادی می‌توان از پمپ‌های بادی استفاده نمود.
سایز صنعتی کمپرسورهای بادی برای کارخانه‌ها استفاده می‌شود تا بتوان به کمک آن اجسام سنگین‌ وزن را جابه‌جا کرد. با ورود به صنایع پنوماتیک به تولید کارخانه‌ها، نیروی انسانی برای صرفه‌ جویی در برق، استفاده از نیروی سیالات را به پتانسیل‌های دیگر ارجحیت داد. در تعمیرگاه‌ها برای بلندکردن ماشین از آچار بکس استفاده می‌شود. در فضای کارخانه نیز زمانی که برق در دسترس نیست می‌توان از وسایلی مانند جک‌های پنوماتیک، پیستوله رنگ و پرچ‌کن بادی استفاده کرد.

مزایای کمپرسور باد پنوماتیک

پمپ‌های بادی در انجام نقش خود به‌عنوان عملگرهای مکانیکی، موفق بود و مزایای دیگری به همراه آن سبب شد تا صاحبان صنایع به استفاده از این ابزار پنوماتیکی رغبت نشان دهند. در کنار کمپرسورها، مجموعه کاملی از سیلندرها، ضربه‌گیر و اتصالات پنوماتیک توانستند پتانسیل موردنیاز برای فرایندهای صنعتی را تأمین کنند.

نقل‌ و انتقال ابزار پنوماتیک بسیار راحت‌تر از ابزار برقی و شارژی است به این سبب که همه آن‌ها به یک منبع تغذیه برای کارکردن نیاز دارند. در فضاهایی که مترصد خطر حریق و برق‌گرفتگی هستند، نباید از ابزار برقی استفاده کرد که در این صورت، پمپ‌های بادی جایگزین مناسبی خواهند بود. امنیت در کار برای حوزه پنوماتیک بسیار مهم بوده و از درصد بالایی ایمنی، برخوردار هستند. زمانی که اپراتورها در مکان‌هایی با گازهای قابل اشتعال کار می‌کنند یا محل کار مرطوب است نباید از ابزار برقی استفاده کند و برای حفظ ایمنی خود بایستی کمپرسورهای بادی را به کار بگیرد.

دستگاه کمپرسور باد

قیمت محصولات پنوماتیکی در قیاس با ابزار شارژی و برقی ارزان‌تر بوده و با صرف هزینه کمتری می‌توان یک مجموعه کامل از آن‌ها را خریداری کرد. تجهیزات پنوماتیکی در قیاس با سیستم‌های هیدرولیکی نصب راحت‌تری دارند و در بلندمدت نیازی به تعویض قطعات و تعمیرات نخواهد داشت.

❌ ❌ ❌ ❌ ❌ 

خرید ضربه گیر پنوماتیک

❌ ❌ ❌ ❌ ❌ 

انواع کمپرسور باد پنوماتیک

رایج‌ترین کمپرسورهای بادی که در حوزه صنعت کاربرد دارد، کمپرسور پیستونی است که با ظرفیت ۲۵ تا هزار لیتری ساخته و تولید می‌گردد. فشار ۸ الی ۱۰ بار بیشترین فشاری است که می‌تواند توسط کمپرسور پیستونی تولید شود. طبیعتاً برای ایجاد فشار بیشتر در روند صنعتی باید از مخازن بزرگ‌تر استفاده کرد تا حداقل بتوانند مقدار هزار لیتر را در یک دقیقه فشرده‌ سازی کنند؛ پمپ اسکرو برای کامپکت کردن این مقدار از سیالات مناسب است.

تجهیزات داخلی اسکرو مانند دو روتور مارپیچ کمک می‌کنند تا فشرده‌سازی هوای داخل پمپ به‌خوبی انجام شود. کاربرد مخازن ذخیره هوا در کمپرسور اسکرو مانند نوع پیستونی است. یک شاسی و کاور برای ارائه تجهیزات اسکرو تعبیه شده است. نوعی از کمپرسورها به نام کمپرسور سایلنت وجود دارد که باتوجه‌به کاربرد خاصش در صنعت رواج پیدا کرده است.

این کمپرسور برخلاف انواع دیگر با نیروی آب، کار می‌کند و آلودگی صوتی ندارد. پمپ‌های فشارقوی برای مخازن بزرگ‌تر و فشار بیشتر به کار می‌روند به این صورت که برای کارخانه‌های تولید کننده آب‌ معدنی، فشار ۳۰ تا ۴۰ بار ایجاد می‌کنند. شاتون و دیگر تجهیزات این پمپ با نوع پیستونی و اسکرو تفاوت چندانی ندارد و فقط میزان ظرفیت آن‌ها با یکدیگر تفاوت دارد. پمپ فشارقوی قادر به ایجاد فشار برای ظرفیت‌های ۷۰۰.۱۰۰۰ و ۱۵۰۰ است.

فشار کمپرسور باد

قیمت کمپرسور باد پنوماتیک

زیرمجموعه‌های محصولات پنوماتیک مانند سیلندر پنوماتیک و اتصالات مرتبط با آن‌ها و حتی کمپرسورهای بادی، باید بر اساس محل کار و صنعت مذکور خریداری شود. دلیل این امر نیازهای متفاوت صنایع به ظرفیت‌های این ابزار است؛ بالطبع ظرفیت‌های بزرگ‌تر برای کمپرسورهای قوی‌تر، قیمت بالاتری خواهند داشت. کارخانه‌هایی که به فشار بیشتر در روند تولیدات خود نیاز دارند باید هزینه بیشتری را صرف خریداری مجموعه ابزار پنوماتیکی کنند. ارزیابی عملکرد پمپ، میزان فشار برای سیالات، نوع پمپ، تعداد سوپاپ در کمپرسور، ظرفیت مخازن ذخیره سیالات، الزامات قانونی و استانداردهای موجود در یک کمپرسور بادی مواردی هستند که مستقیماً بر قیمت محصولات تأثیر دارند؛ چرا که هر تولیدکننده پمپ‌های بادی، بر همین اساس محصولات خود را قیمت‌گذاری می‌کند.

همان گونه که گفته شد نوع کمپرسور در قیمت آن تأثیر خواهد داشت، در نتیجه بایستی باید حجم سیالات و فشار ایجاد شده مدنظر قرار بگیرد. پارامترهای اندازه‌گیری فشار در مخازن کمپرسور psi & bar هستند و cfm نیز حجم سیالات را نشان می‌دهد. بررسی فشار و حجم این سیالات در یک پمپ قدم اول برای خریداری آن محسوب می‌شود. برای اینکه یک کمپرسورهای پنوماتیک بتواند عملکرد بهینه‌ای از خود نشان دهد، باید ۳۰ درصد بیشتر از ابزار بادی ظرفیت داشته باشد. شایان‌ ذکر است که برای کاهش هزینه‌های گزاف و بیهوده برای خرید کمپرسورهای با حجم بیشتر، باید آینده‌نگری انجام داد. یک مثال برای فهم این موضوع خریداری یک کمپرسور ۵۰ لیتری با موتور ۳/۰ است تا بتوان یک خودرو را رنگ‌آمیزی کرد.

کمپرسور باد در تعمیرگاه

✍️ سخن نهایی

ممنون از اینکه ما را تا پایان مقاله «کمپرسور باد پنوماتیک» همداهی نمودید؛ نوین صنعت با آغوشی باز پذیرای نظرات و سؤالات شماست.

نوشته شده در تاریخ ۱۶ بهمن ۱۴۰۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *