تعمیر جک پنوماتیک: مهم‌ترین قسمت یک سیستم پنوماتیکی جک پنوماتیک است. در واقع عملکرد جک پنوماتیک توسط باد انجام می‌پذیرد. این وسیله از قدرت هوای تحت‌فشار برای تولید حرکت‌های رفت و برگشتی استفاده می‌نماید. جک پنوماتیک در صنایع مختلف کاربرد فراوانی دارد. ساختار جک پنوماتیک شامل بدنه، پکینگ، پیستون و اتصالات است و بر اساس اینکه چه میزان باری تحمل و جابه‌جا می‌کند و همچنین میزان کورس آن انتخاب می‌شود.

باتوجه به متنوع بودن این محصول تعمیر آن نیاز به تخصص و تجربه‌ی فراوان دارد و درصورتی‌که در تعمیر این قطعه خطایی انجام گیرد، این احتمال وجود دارد که آسیب‌های بیشتری به خود جک وارد گردد؛ به‌عنوان‌ مثال اگر در هنگام تعمیر جک پنوماتیک قطعه‌ای را به‌اشتباه ببندیم، این امکان به وجود می‌آید که از راه‌های دیگر که قبلاً سالم بودند نشتی داشته باشیم. بیشترین خرابی که ممکن است در این وسیله ایجاد شود، می‌توان به نشتی دادن باد از سیلندر اشاره کرد.

گاهی این نشتی ناچیز و کم به نظر می‌آید، اما همین نشتی کم می‌تواند منجر به افت فشار باد در سیلندر و کم شدن قدرت جک شود. گیرپاژ کردن جک خرابی دیگری است که ممکن است در مورد جک پنوماتیک به وجود آید؛ به‌این‌ ترتیب جک در جای خود گیر می‌کند و دیگر با فشار باد باز و بسته نمی‌شود؛ در ادامه سعی داریم که در مورد عوامل خرابی و همچنین تعمیر جک پنوماتیک مطالبی ارائه دهیم.

جک پنوماتیک

⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

مشاهده و خرید انواع شیر پنوماتیک

⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

علل و عوامل خرابی جک پنوماتیک

با دانستن علل و عوامل خرابی جک پنوماتیک این امکان حاصل می‌شود تا به تعمیر آن بپردازیم؛ همان‌گونه که در مطالب بالا گفته شد، نشت باد و گیرپاژ کردن جک پنوماتیک از رایج‌ترین خرابی‌ها محسوب می‌شوند که اغلب به علت‌ عدم استفاده از واحد مراقبت و یا معیوب بودن واحد مراقبت به وجود می‌آیند.

 نفوذ آب

اگر هوای ورودی دارای رطوبت باشد و به داخل جک نفوذ کند، تعمیر جک پنوماتیک مشکل می‌گردد؛ زیرا این رطوبت نفوذی موجب زنگ‌ زدگی قطعات جک می‌شود و هزینه‌های زیادی جهت تعمیران باید پرداخت شود. وظیفه‌ی واحد مراقبت ممانعت از نفوذ آب و رطوبت هوا به درون سیستم است.

❌ ❌ ❌ ❌ ❌

باکیفیت‌ترین اتصالات پنوماتیک را از نوین صنعت بخواهید.

❌ ❌ ❌ ❌ ❌

اجزای جک پنوماتیک

 خشکی هوا

اگر هوای ورودی به سیستم چرب نباشد، در این صورت قطعه‌ها در شرایط خشک روی‌ هم کار می‌کنند و این مسئله سبب افزایش ساییدگی قطعه‌های مربوطه می‌شود؛ همچنین تمام قطعه‌های لاستیکی نیز ترک‌ خورده و از بین می‌رود؛ بنابراین لازم است از واحد مراقبت پنوماتیک استفاده شود تا هوای چرب به درون سیستم هدایت گردد.

 گرد و غبار زیاد

واحد مراقبت پنوماتیک نقش تمیز کردن هوای ورودی به داخل سیستم را بر عهده دارد. اگر واحد مراقبت وجود نداشته باشد یا فیلتر داخل آن بعد از مدتی کار کثیف شده و کارایی لازم را نداشته باشد، پلیسه یا گرد و غبار و ذرات خاک وارد سیستم شده و نهایتاً به داخل جک می‌رسند. انباشته شدن این گرد و خاک‌ها در طول مدت زیاد در درون جک سبب خرابی جک پنوماتیک می‌شود؛ همین‌طور اگر یک پلیسه‌ی کوچک وارد سیستم شود، چون با فشار زیاد در داخل جک حرکت می‌کند، موجب پاره شدن اورینگ‌ها یا خط افتادن بدنه داخلی سیلندر می‌گردد.

تعمیر جک پنوماتیک

 فشار زیاد

حداکثر فشار کاری مؤلفه‌ای است که در حین خرید جک پنوماتیک باید به آن توجه داشته باشید. ماکسیمم فشار کاری عددی بین ۸ الی ۱۲ بار است که بر روی بدنه جک درج می‌گردد. اگر فشاری که از طرف کمپرسور به جک وارد می‌گردد، بیش از حداکثر فشار درج‌ شده بر روی بدنه باشد، به‌عنوان‌ مثال عدد روی بدنه ۸ باشد و فشار ۱۰ بار از طرف کمپرسور به جک وارد شود، قطعات داخلی آن ترک برداشته و سبب نشتی باد می‌گردد.

 نیروی زیاد

نیرویی که به سیلندر پنوماتیک وارد می‌گردد، برحسب توان سیلندر است که با توجه به ضخامت یا قطر سیلندر است. به‌عنوان‌ مثال اگر حداکثر توان ۴۰۰ کیلوگرم باشد و شما ۸۰۰ کیلوگرم وزن روی آن قرار دهید، میل پیستون کج شده و در آن صورت نیاز به تعمیر جک پنوماتیک دارید.

 ضربه خوردن به سیلندر

ضربه خوردن به سیلندر جک تنها موردی است که اگر برای سیلندر اتفاق بیفتد، دیگر نمی‌توان آن را تعمیر کرد. گاهی اوقات در اثر بستن جک در محل نامناسب یا جابه‌جایی جک همچنین سهل انگاری اپراتور ممکن است به بدنه‌ی سیلندر ضربه وارد شود. این ضربه به بدنه‌ی سیلندر فرو رفتگی روی آن ایجاد می‌کند و سبب می‌شود که بدنه سطح صیقلی و صاف نداشته باشد درنتیجه پیستون به‌راحتی روی آن نمی‌تواند حرکت داشته باشد. در این مواقع به‌اصطلاح می‌گویند جک گیرپاژ کرده است، یا به‌صورت پله‌ای حرکت کرده که این حرکت پله‌ای آسیب‌های زیادی به قطعه کار وارد می‌کند.

قسمت‌های معیوب

زمانی که از علل خرابی مطلع شدید، لازم است که بررسی کنید و ببینید که کدام قسمت از جک آسیب‌ دیده و باید تعمیر گردد. گردگیرهای جک که روی پیستون سوار هستند، زمانی نیاز به تعمیر دارند که متوجه شوید گرد و خاک زیادی به داخل جک وارد شده است. اگر دیدید که رطوبت و آب به درون جک نفوذ کرده باشد، باید کل جک مونتاژ شود و عملیات پاک‌سازی بر روی قسمت‌های زنگ‌ زده انجام پذیرد.

پکینگ‌های جک زمانی ترک خورده و آسیب می‌بینند که دستگاه شما مدتی با هوای خشک کار کرده باشد؛ اگر برسیلندر ضربه وارد گردد، لازم است بر روی جک تراشکاری انجام شود که اغلب تعمیر نمی‌شوند و بهتر است عوض شود. اگر به جک فشار زیاد وارد شود برای تعمیر جک پنوماتیک لازم است همه‌ی قطعات بررسی شود و مشخص شود که کدام بخش ترک برداشته و آسیب دیده است که البته این تعمیر بسیار هزینه‌بردار است؛ اگر براثر واردکردن نیروی زیاد به جک میله پیستون کج شود، در اغلب موارد باید جک عوض شود.

نحوه تعمیر جک پنوماتیکی

عیب‌ یابی

درباره‌ی عیب‌هایی که به شکل نشتی هستند و با چشم قابل‌رؤیت نیستند، یک راه‌ حل ساده و جالب وجود دارد. در مرحله‌ی اول جک پنوماتیک را به باد متصل نموده و یک‌طرف آن را تحت فشار قرار دهید. اگر سایز جک کوچک بود، بایستی آن را داخل یک ظرف از آب برای مدت‌زمان کوتاه (۲۰ ثانیه) قرار داد و اگر ابعاد جک بزرگ بود، می‌توان مقداری آب روی نقاط مختلف آن ریخت؛ اگر جک نشتی داشته باشد آب در محل نشتی حباب ایجاد می‌کند و خیلی راحت محل خرابی مشخص می‌گردد.

✍️ سخن نهایی

نظرات و سؤالات خود را در رابطه با مقاله «تعمیر جک پنوماتیک» برای نوین صنعت کامنت کنید.

نوشته شده در تاریخ ۱۷ دی ۱۴۰۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *