طرز کار چیلر جذبی: سردکن یا چیلر جذبی یا چیلر ابزوربشن به‌طورکلی دستگاه یا ماشینی است که طی یک سیکل دائمی (سیکل جذبی) و با کمک منابع حرارتی مثل بخار داغ یا شعله‌های گاز، آب را سرد کرده و به واحدهای گوناگون همانند فن کویل یا هواساز برای خنک کردن هدایت می‌کند.
در چیلر جذبی برای تولید برودت از گرما استفاده می‌شود و چیلرهای جذبی، به شکل‌های بسته عموماً طراحی می‌شوند و در فشار زیر اتمسفر خلأ نسبی فعالیت خواهند کرد. از نوع‌های گوناگون چیلر جذبی می‌توان به چیلر جذبی مدل تک اثره یا دو اثره اشاره کرد. در چیلرهای جذبی اساساً محفظه‌هایی برای ابزوربر و اواپراتور برای تبادل گرما و دما قرار می‌گیرند. چیلر جذبی با فرایند تبخیر در اصل سبب تشکیل سرما و کمتر شدن میزان دمای آب کویل می‌شود و برای فعالیت مناسب چیلر جذبی معمولاً به یکی از منابع حرارتی زیر نیاز است:

۱- گرمای اضافه از یک توربین گازی

۲- گرمای ناشی از اگزوز یا آب رادیاتور یک موتور دیزلی البته با کمک مبدل‌های حرارتی

۳- حرارت گازهای خروجی از دودکش کوره‌ها

۴- بخار داغ یا آب‌های گرم در حال مصرف

۵- شعله مستقیم گاز و منابع گرمایشی دیگر

⭐️ ⭐️ ⭐️ ⭐️ ⭐️

مشاهده انواع محصولات پنوماتیک

⭐️ ⭐️ ⭐️ ⭐️ ⭐️

در هنگام استفاده از چیلر جذبی به‌صرفه است که یک منبع حرارتی در حال مصرف در مکان مورد نظر قرارگرفته باشد که با راه‌ اندازی آن بتوان گرما یا حرارت در حال هدر رفتن را به سرمایش تبدیل کرد.

 

طرز کار چیلر جذبی

در قسمت زیر به‌صورت خلاصه به طرز کار چیلر جذبی اشاره خواهد شد:

۱- در گام نخست ترکیبی از آب و لیتیوم بروماید به‌وسیله‌ی پمپ ژنراتور، از قسمت ابزوربر گرفته می‌شود و بعد از رد شدن از مبدل حرارتی به داخل ژنراتور پمپ خواهد شد.

۲- در گام بعدی، انرژی گرمایی به مخزن ژنراتور که دارای ترکیب یا محلول آب و لیتیوم بروماید است، منتقل می‌شود. منابع این انرژی گرمایی می‌تواند به‌وسیله‌ی شعله‌ی گاز مثل مشعل یا آب گرم موتورخانه تأمین شود.

۳- در موقع انتقال انرژی گرمایی به مخزن ژنراتور، غالباً آب از ترکیب محلول آب و لیتیوم بروماید به دلیل فرآیند تبخیر جدا خواهد شد. این فرایند نیز باعث غلیظ‌تر شدن لیتیوم بروماید شده و آب در محلول به شکل بخار جدا می‌شود.

۴- در این مرحله آب بخار شده در گام قبل لازم بوده تا توسط یک کندانسور یا چگالنده، مجدداً به شکل مایع تبدیل شود و اگر این اتفاق انجام نشود، مصرف آب به‌شدت زیاد خواهد شد. برای تشکیل فرآیند چگالش در این نوع چیلر، معمولاً از یک برج خنک‌کننده یا کولینگ تاور استفاده می‌شود. علت وجود کویل خنک‌کننده در ابزوربر اساساً به این صورت است که در محفظۀ جاذب به دلیل وجود لیتیوم ذرات آب تبخیر شده در اواپراتور با شدت زیادی جذب خواهد شد.

۵- در این گام لیتیوم بروماید غلیظ شده در قسمت پایانی ژنراتور به‌طرف مخزن ابزوربر یا جاذب ارسال می‌شود.

۶- ترکیب غلیظ شده لیتیوم بروماید به‌وسیله‌ی نازل‌هایی به داخل مخزن ابزوربر پاشیده می‌شود و مجدداً با آب ترکیب خواهد شد و این‌چنین فرایندهای بالا دائم تکرار می‌شود. به‌طورکلی این امکان که تمام آب‌هایی که از بخش کندانسور به‌طرف اواپراتور ارسال می‌شود نتواند ۱۰۰ درصد تبخیر شود نیز وجود خواهد داشت. برای جلوگیری از این مشکل یک سینی در زیر قسمت اواپراتور وجود دارد که محل جمع‌آوری آب است.

💠 💠 💠 💠 💠

انواع گیج فشار

💠 💠 💠 💠 💠

عملکرد اجزای اصلی چیلر جذبی

چیلر جذبی اساساً از چهار جزء اصلی تشکیل شده که در بخش زیر به توضیح عملکرد هر یک از اجزای آن پرداخته می‌شود:

🔶 بخش اواپراتور: وظیفه اصلی بخش اواپراتور در چیلر جذبی در اصل سرد کردن آبی است که باید برای مصارف سرمایشی به پمپ هدایت شود. در اواپراتور، آب به‌صورت مبرد به‌وسیله‌ی نازل‌هایی بر روی لوله‌های آب چیلد (آبی که قرار بوده سرد شود) ارسال می‌شود و به دلیل این‌که در اواپراتور اندکی خلأ است، آب مقطر افشانده می‌شود و به‌سرعت و دریافت کردن کوچک‌ترین گرما یا حرارت از مجاور خود، بخار خواهد شد.

🔶 بخش ابزوربر یا جاذب: وظیفه‌ی اصلی ابزوربر در چیلر جذبی ابقا و نگهداری فشار اواپراتور در حالت خلأ است و این عمل از طریق جذب نمودن بخار مبرد در اواپراتور انجام می‌شود. بعد از جذب کردن بخارآب به‌وسیله‌ی لیتیوم بروماید، پمپی در بخش ژنراتور پمپاژ می‌شود و گرمای خارجی را جذب می‌کند.

🔶 ژنراتور: وظیفه اصلی ژنراتور در اصل غلیظ کردن محلول لیتیوم بروماید به شیوۀ غلظت اولیه خواهد بود.

🔶 کندانسور: این جز در چیلر جذبی بخارآب یا بخار مبردی که از ژنراتور آزاد می‌شود را به مایع (آب مقطر) تبدیل خواهد کرد.

مزایا و معایب استفاده از چیلر جذبی چیست؟

چیلرهای جذبی به‌صورت کلی دارای یک سری از مزیت‌ها و عیب‌های کلی هستند که در قسمت زیر به کلی‌ترین مزایای چیلر جذبی اشاره می‌شود:

✅ ضریب عملکرد چیلر جذبی در حدود ۱ خواهد بود. ضریب عملکرد در اصل معیاری کلی برای ارزیابی و سنجش راندمان دستگاه سرمایشی است. ضریب عملکرد چیلر جذبی از اساسی‌ترین دلایل استفاده گسترده از این نوع چیلر در مقایسه با چیلرهای دیگر است.

✅ چیلر جذبی در کل به مقداری برق برای راه‌اندازی پمپ‌های محلول، مبرد و تخلیه نیازمند خواهد بود.

✅ هزینه نصب و راه‌ اندازی وسایل جانبی و تجهیزات اساسی برق اضطراری در چیلر جذبی زیاد نخواهد بود.

✅ چیلرهای جذبی در مقایسه با سایر چیلرهای تراکمی از صدای کمتری برخوردار هستند؛ این مورد از مهم‌ترین مشخصه و مزیت چیلر جذبی خواهد بود.

✅ قیمت چیلرهای جذبی اساساً در مقایسه با سایر نوع‌های چیلر اندکی (حدود ۲۰ الی ۳۰ درصد) ارزان‌تر است.

❌ ❌ ❌ ❌ ❌

واحد مراقبت و اتوماسیون

❌ ❌ ❌ ❌ ❌

معایب چیلر جذبی

❌ از عمده‌ترین عیب‌های این نوع چیلر می‌توان به حجم زیاد چیلر جذبی و اشغال فضای زیادی در موتورخانه اشاره کرد.

❌ چیلر جذبی به نسبت سایر مدل‌های چیلر از وزن زیادی برخوردار بوده و درنتیجه به زیرسازی‌های مستحکم‌تر برای نصب نیاز خواهد بود. برای نمونه چیلرهای جذبی برای نصب و راه‌اندازی به محیط‌هایی مثل موتورخانه نیازمند هستند، اما مدل‌های دیگر چیلر نیز در محیط‌های آزاد مثل حیاط و پشت‌بام نصب می‌شوند.

❌ چیلر جذبی عموماً به برج‌های خنک‌کننده نیازمند بوده و در این نوع چیلر مصرف آب بسیار زیاد است.

❌ چیلرهای جذبی در مقایسه با چیلرهای تراکمی حدود ۴۵ الی ۶۰ درصد مساحت بیشتر دارند و همچنین در حدود ۲ الی ۳ متر ارتفاع بیشتری خواهند داشت.

طرز کار چیلر هوا خنک

چیلرهای هوا خنک عموماً از سایر نوع‌های بسیار رایج چیلرها بوده و اکثراً در ساختمان‌های اداری و تجاری نصب خواهند شد. این نوع چیلر در ابعاد کوچک و متوسط ساخته شده و در محیط‌های بیرون و باز یا روی سقف قرارگرفته می‌شود. چیلر هوا خنک به‌طورکلی آب سرد تولید می‌کند و این آب تولید شده به کلیه‌ی قسمت‌های ساختمان پمپ می‌شود و به واحدهای توزیع هوا یا فن کویل نیز خواهد رسید. در این نوع چیلر گرمای ناخواسته از مکان مورد نظر دفع شده و آن گرما را به چرخه آب خنک شده منتقل می‌کند. چیلر هوا خنک اساساً از چند جز اصلی تشکیل می‌شود:

۱- کمپرسور

۲- کندانسور

۳- شیر انبساط

۴- اواپراتور

طرز کار اصلی چیلر هوا خنک 

در گام نخست بخار داغ مبرد وارد کمپرسور می‌شود و تا میزان فشار بالاتری متراکم خواهد شد و بنابراین بخار داغ دمایش بیشتر شده و سپس بخار داغ خروجی از کمپرسور وارد بخش کندانسور شده و به کمک هوای موجود در محیط خنک می‌شود. مایع مبرد عموماً با رد شدن از شیر انبساط چیلر، افت فشار بسیاری به دست می‌آورد و درنتیجه اندکی از مایع مبرد تبخیر شده و سبب کاهش حداکثری دمای مبرد شده می‌شود. این‌گونه جریان سرد مبرد (ترکیب مایع و بخار) وارد قسمت اواپراتور شده و با جذب گرمای آب ورودی، سرما تشکیل می‌شود؛ در بخش آخر مایع مبرد تبخیر شده و با ادامه جذب حرارت، مایع مبرد به‌صورت بخار داغ از بخش اواپراتور خارج می‌شود.

طرز کار چیلر خانگی

چیلر خانگی نوعی از دستگاه‌های چیلر است که بیشتر در ساختمان‌های مسکونی طراحی و استفاده می‌شود. این نوع چیلرها ازلحاظ ساختمان درونی شباهت زیادی به چیلرهای هوا خنک دارند و به‌طور عمده از همان سازوکار برای خنک کردن محیط استفاده می‌کنند. یکی از مهم‌ترین علت‌های انتخاب این نوع چیلر توسط افراد، عملکرد مناسب چیلر خانگی در مقایسه با سایر چیلرها در حوزه‌ی سرمایش خانگی است.

طرز کار چیلر خانکی غالباً به شکل زیر است: سیال مبرد بعد از وارد شدن به کمپرسور انرژی لازم را برای گردش در سیکل به دست می‌آورد. در کمپرسور این نوع چیلر فشار سیال و دما بالا رفته و مبرد به شکل بخار داغ تبدیل می‌شود؛ سپس با وارد شدن به قسمت کندانسور چیلر، این نوع سیال به کمک جریان هوا اندکی گرمای خود را از دست خواهد داد و به ترکیبی از گاز اشباع‌ شده و مایع در حال اشباع تبدیل می‌شود. فرآیند خنک‌سازی سیال در این مرحله به کمک فن‌های موجود در چیلر خانگی انجام خواهد شد.

✍️ سخن نهایی

ممنون از اینکه ما را تا پایان مقاله «طرز کار چیلر جذبی» همراهی نمودید؛ نوین صنعت با آغوشی باز پذیرای نظرات و سؤالات شماست.

نوشته شده در تاریخ ۳ بهمن ۱۴۰۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *